نگهبان شب (فیلم ۱۹۹۴)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نگهبان شب
پوستر اصلی
کارگرداناوله بورندال
تهیه‌کنندهمایکل اوبل
نویسندهاوله بورندال
بازیگراننیکلای کاستر والدو
سوفی گرابول
کیم بودنیا
موسیقییواخیم هولبک
فیلم‌برداردن لاستسن
تدوین‌گرکامیلا اسکوسن
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۵ فوریه ۱۹۹۴ (۱۹۹۴-02-۲۵) (دانمارک)
مدت زمان
۱۰۴ دقیقه
کشوردانمارک
زباندانمارکی

نگهبان شب (به دانمارکی: Nattevagten) یک فیلم دلهره‌آور محصول سال ۱۹۹۴ سینمای دانمارک به کارگردانی و نویسندگی اوله بورندال است.[۱] ماجرای فیلم مربوط به مارتین (با بازی نیکلای کاستر والدو) که به عنوان نگهبان شب در مؤسسه پزشکی قانونی شغل دانشجویی پیدا می‌کند. او که باید به جایی که افراد متوفی نگهداری می‌شوند برود. در همان زمان، یک سری قتل در بین زنان در کپنهاگ و همچنین اتفاقات مرموز و غیرقابل توضیحی در بخش پزشکی رخ می‌دهد.[۲]

به دلیل موفقیت این فیلم سه سال بعد یک نسخه آمریکایی به کارگردانی خود بورندال با همین عنوان نگهبان شب منتشر شد.

داستان[ویرایش]

به منظور تأمین هزینه‌های تحصیلات حقوق خود، «مارتین» به عنوان نگهبان شب در یک سردخانه مشغول بکار می‌شود. وقتی قربانیان یک قاتل سریالی به سردخانه منتقل می‌شوند، اتفاقات وحشتناکی به وقوع می‌پیوندد…

تولید[ویرایش]

کارگردان پس از انتشار فیلم تلویزیونی خود یعنی استمناء (۱۹۹۳) شروع به نوشتن این فیلمنامه کرد. و پس از سفری که به سردخانه‌ای در کپنهاگ انجام داد، برای ساخت این فیلم الهام گرفت.

انتشار[ویرایش]

این فیلم در ۲۵ فوریه ۱۹۹۴ منتشر شد.[۳] و در دانمارک موفق بود و ۴۶۵٫۵۲۹ بلیت فروخت. این فیلم در فستیوال ۱۹۹۵ در رم، ایتالیا نمایش داده شد.[۴] این فیلم به عنوان بخشی از هفته منتقد ۱۹۹۴ در جشنواره فیلم کن انتخاب شد. همچنین یک نسخه دی‌وی‌دی از این فیلم در ۲۹ مه ۲۰۰۱ منتشر شد.

منابع[ویرایش]

  1. Schepelern, P. (2010). Filmleksikon (به دانمارکی). Gyldendal. p. 95. ISBN 978-87-02-04523-9. Archived from the original on 2 June 2021. Retrieved 2 June 2021.
  2. Tobey, Matthew. "Nightwatch". Allrovi. Archived from the original on January 13, 2012. Retrieved January 5, 2012.
  3. "Nattevagten" (به Danish). The Danish Film Institute. Archived from the original on September 30, 2012. Retrieved January 5, 2012.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  4. "15° Fantafestival – 1995". Fantafestival (به ایتالیایی). Archived from the original on April 29, 2014. Retrieved January 5, 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]